torsdag 14 november 2013

Små ljus i mörkret


November

Regnet som inte kom under hela sommaren och sensommaren verkar ha bestämt sig för att komma i november

Trädgården ligger kall och tämligen avlövad efter storm och ruskväder

Nu har jag stängt ned för säsongen
Alla lökar är i jorden och många blev det, hopp as att man får njuta av dem till våren

Alla färger försvinner i det gråmulna vädret och man känner nu att man hellre sitter inne vid brasan och myser 

I morse tog jag en sista fotorunda i trädgården för denna säsongen




 Några tappra blommor trotsar vätan och många av dem går i mustiga färger
Tur är det så de överröstar den annars jämngrå färgskalan!

Överst från vänster rosen 1 "Chinatown", 2 sommarrudbeckia "Moreno",3 rosen "Graham Thomas" , 4 ringblomma " Bronzed Beauty"



Solrosen "Vanilla Ice"
Otroligt tacksam och blommar med många små blommor på ca 1,5 m höga stänglar







"Cherry Brandy, Linnétagetes och den gula kommer jag inte ihåg vad den heter.
Tyckte inte om den först men oj vilken perfekt krukblomma. 
Har blommat precis hela sommaren och har sett precis lika frisk och glad ut hela tiden
Den skall jag ha nästa år också fast i en ännu större kruka!



Min pelargon står fortfarande kvar ute och kommer nu med sina blodröda  blommor


Andra som verkar hålla ut är nävan "Dreamland", har skrivit om den i tidigare inlägg sååå tacksam och söt
Perfekt "vävarväxt" då den gärna klättrar på höjden

Min säckbuske blommar för fullt nu !




 Hortensian är snygg i sina fina höstfärger
Rosen New Dawn, kanske inte den friskaste av mina rosor men blommar det gör den




Mina dahlior står vid entrén och pryder fortfarande sin plats bredvid rödklöver som också har stått fin i sin kruka ända sedan i våras

och sist men inte minst

Kärleksörten




Nu ut till hästen för en liten ridtur




2 kommentarer:

  1. Det var värst vilken färgprakt du har hemma hos dig, inte grått där inte! Vet du vad, jag är glad att det regnar nu så det inte kommer som snö.....

    SvaraRadera
  2. Kärleksörten är i år ovanligt färgrik, det är en av mina favoriter, alltid lika vacker från vår till höst.

    Meta i Falun

    SvaraRadera