torsdag 17 oktober 2013

Rosor långt in i oktober



Vilka lång blommare!

Här är de rosor som fortfarande står i knopp och har blommor halvvägs in i oktober


Min absoluta favorit ros Etude börjar ganska sent men håller verkligen igång länge också
Fortfarande står hon och blommar i klasar och visst bladen är ganska fula så här sent in på hösten men blomman är lika intensivt rosa och välformad!
En fantastisk ros med sina speciella lyster och silvriga inslag
Tillsammans med min lavendelhäck är den magnifik om jag får säga det själv!


Detta är en ros utan någon speciell doft som sitter på  min södergavel. Den är ca 2 m hög , har väldigt små blad och små små rosa blommor i klasar som skiftar i silver.
Blommar fortfarande med enstaka blommor och  är helt frisk !
Namnet kan jag inte tyvärr men on någon vänlig själ känner igen den sså skriv gärna en kommentar!


Min vackra Souvenir de la Malmasion fick flytta till ett lite skuggigare hörn faktiskt nu här för en månad sedan drygt för hon var rätt så sjuk i bladen och nu blommar hon minsann med flera blommor och har även knopp
En ros med fantastiska blommor och en fantastisk doft


En annan ros som också blommat precis hela sommaren och fortfarande har flera blommor är engelska Austin rosen Summer Song
Den inhandlades för sin lite speciella koppar färg med dragning mot persika
Den är inte så generös med sina blommor men de är väldigt vackra.
Tyvärr är grenarna väldigt veka så blomman nickar och det är synd för då ser man inte riktigt så vacker den är.
Lite grann av en besvikelse faktiskt trots att den är så vacker..


Min Graham Thomas däremot är en glad överraskning!
För att vara så där förtjust i gula blommor inhandlades denna på höst rean förra året.
Gillar Austinrosor och blev lockad av att den utlovades vara den friskaste och att den hade en annorlunda varmgul färg.
Och det lever den verkligen upp till!
En fantastisk ros!
Blommar med stora vackra varmgula blommor som doftar ljuvligt.
Den har på detta året vuxit till ca  160 cm höjd och har inte ett enda fult blad !
Den tog en kort paus så sent som augusti men nu blommar den igen!
Seglar upp på min favoritlista trots att den är gul!


En annan gul ros som finns i trädgården och är en av det tidigaste att blomma är gula Chinatown
Den blommar något helt kopiöst hela sommaren och nu står den med enstaka vackra blommor till frosten tar den.
Blommade längst förra året 


Ghislaine de Feligonde
Har tre fina exemplar!
Så frisk rikblommande buskros i  aprikos vit rosa gul nyans som passar in överallt!
Frisk långblommare!
Ett måste i trädgården!


Denna sista ros är nyplanterad i somras.
Föll för den förtjusande blomman som enligt mig är en av de mest romantiska  till utseendet
Efter jag planterat den läste jag att den skall vara riktigt kinkig och väldigt sjukdomsbenägen !
Hoppas verkligen inte det för den är jättevacker och i höst har den blommat och blommat och nu står den i både blom och knopp!
Jag pratar om Jaqueline du Pre


Hon får avsluta min lilla oktober kavalkad


och nu har jag bestämt att jag skall ha fler av dessa nere vid huset då oktober är en månad då man kanske inte spenderar så mycket tid ute i trädgården
Men vid ingången är det ju trevligt att mötas av dessa långblommare ända tills vintern slår till!

Så får det bli!
;)

Ha det


5 kommentarer:

  1. Har också vackra rosor än i vår trädgård,gula och röda.Verkar ha varit ett bra rosår!

    SvaraRadera
  2. Blir helt stum...sååå många vackra rosor du har, och som blommar än??!! Rosor gör sej inte här har jag fått för mej, men efter att ha sett din bildserie kanske jag får tänka om...Och nu när jag har dej på "tråden" som verkar väldigt kunnig om rosor, min älskade honungsros har snart tagit över hela verandan, hur mycket törs man klippa på en sådan, och när...??
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. WOW vad många fina rosor du har! Som jag skrev till en annan bloggvän, så tycker jag rosor är vackert...hos andra, eftersom jag inte lyckas få till det med ans och klippning i rättan tid, antingen blir det för mycket eller så blir det för lite. Men hos dig blir det perfekt, det ser jag, så därför TACK för underbara bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Måste bara skriva en gång till, vilka fantastiska rosor! Jag blir faktiskt avundsjuk och när jag ser dina bilder så önskar jag att jag vågade lite mer men misstänker att de inte lär överleva hos mig ändå.....har alldeles på tok för blåsigt och kallt....men tänk om....så vackra och dessutom så härdiga när du skriver om det...Jag tillåter mig att förföras och iallafall drömma....
    Kram igen.

    SvaraRadera
  5. Dina rosor som tappert blommar på är nästan vackrare än överflödet på sommaren, det är nåt speciellt med dom här sista lite vilsna med ihärdiga rosorna! Väldigt vackra och underbara bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera