torsdag 2 januari 2014

Vilket trädgårds år det blev!

Trädgårds året 2013 första delen


Efter en lång ,snörik kall vinter som sträckte sig långt in i april även här i södra Skåne kom äntligen våren och allt sprakade loss på en gång
April -Maj var underbara månader i trädgården och sedan fortsatte det bara med sol och värme ända in i november!

Jag har tittat igenom mina fotoalbum och har hittat lite bilder där jag fotat exakt samma vy vid olika tidpunkter på säsongen
Detta är tjusningen med trädgård och odling!
Hur världen förändras och bilden fylls mer och mer för att slutligen haverera och återgå till den första bilden igen!
Amazing, spännande och alldeles underbart!

VÄLKOMNA PÅ EN BILDRESA GENOM 2013



I min daglilje rabatt under den ena Narr busken har bara krokusen hunnit upp tidigt på våren, i maj ser man fortfarande terrassen under den nu blommande magnolian


Senare i juli har dagliljor och grönt gjort allt till en djungel!



GAMLA DELEN AV TRÄDGÅRDEN

Detta är ingången till trädgården som till stor del ligger på husets baksida
I de olika stenterrasserna växer mängder av olika sorters växter
På våren möts man av detta när man öppnar porten till trädgården


April-Juli



Min lilla runda stenterrass mitt i trädgårdens mellersta del  naken under Magnolian i april
Fylls av dagliljor och rodgersia mitt i sommaren


Trappan upp till den övre delen av trädgården kantas av gröna växter ju längre in på sommaren vi kom
Asken står silverfärgad mitt i det gröna
Han lövar sist och släpper sina löv först av alla
Själv står jag på hustaket och fotar:)

I min största vårlöks rabatt ser man inte spåret av lökarna under högsommaren
Här växer mängder av pingstliljor och andra vårblommor  på våren
På sommaren fylls hela rabatten av rodgersia , sköldbräcka och kärleksört


När alla vårblommor vissnat ned täcks de av ett hav av storbladig rodgersia



PERENNRABATTER

Min nya stora perenn rabatt har varit rolig att följa från tidig vår till sen höst.
Gud så fort det går !
Denna är planterad i oktober förra året


I våras sköt den fart!


Mitt i sommaren såg den ut så här




 Fotat från andra hållet


Senare i augusti


 Detta är ovanför avenbok häcken som delar den nedre äldre delen av trädgården från den övre  nyare delen som tidigare var allmänninge
Idag har vi perennrabatter , köksträdgård ,pool och sommarhäng här uppe i solen
Trädgården är insyns skyddad från alla håll av häckar och en riktigt blåsig dag är det helt stilla häruppe

Rabatten till höger på bilden nedan har kommit till under året


KÖKSTERRASS & PERGOLA

Utanför köket har vi en stor stenterrass.
 Här löper en tjugo meter lång pergola klädd i vinrankor, blåregn, rosor, pipranka, kaprifol och klematis



 Utsikten från min öppna köks glasdörr en varm dag sent i juli
Som ett paradis
LOVE LOVE LOVE


I början av sommaren blåregn och nepeta


lite senare tar vindruvorna vid



 Grönt och lummig mitt i sommaren. Oj hur hamnade jag i bild....
.. 

 Här är jag uppe på balkongen ovanför köket


Egen skördade druvor är inte fy skam



DAMMEN

Vid dammen som ligger nedanför köksterrassen är det kalla färger tidigt på våren och man kan se igenom trädpionen


Lite längre fram på året är sikten sämre men här är det liv i buskagen-Både grodor och fjärilar i mängder!



När dagliljorna blommar vill man inte resa bort!


KÖKSTRÄDGÅRDEN

Vi började så smått på en liten köksträdgård bredvid krusbärsbuskarna under bigarå träden
Till våren skall den utökas så vi kan odla lite mer grönt!



Ett kastanjestaket fick bli avgränsare till rododendronbuskarna


Nästa del kommer poolområdet, grönsaks året, årets favoriter och missar!

Ha en bra start på det nya året och tack ni som orkar följa den här bloggen!

3 kommentarer:

  1. Wow, vilken trädgård du har, imponerande och annorlunda jämfört med södra Norrland.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Otrolig skillnad mellan vår och högsommar på de flesta ställen! Ser att du har dagliljor hos magnoliorna. Det är kanske en bra ide? Har läst att magnolior inte gillar att ha något som stör rotsystemet men en bit ifrån kanske pampiga lökväxter är en lösning?
    Önskar dig God Fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila! Runt min magnolia växer det mängder av Rodgersia, De har ju rötter som ligger väldigt ytligt , nästan ovanpå jorden! En liten bit ifrån växer dock två stora bambubuskar. På våren växer bara krokus, snödroppar och tulpaner direkt under Magnolian//Annica

      Radera