fredag 24 februari 2012

I väntan på vårlökarna jag satte i höstas...


Jaha, så länge det står lite stilla ute i trädgården får man roa sig med att läsa trädgårds tidningar och planera . 

Men här är nu barmark och igår var det 8 grader och sol. 



Överallt sticker det upp små blad från krokus, tulpaner, pärlhyacinter och annat smått och gott.


Jag grävde ner så många lökar i höstas att jag inte minns riktigt var eller vilka. 

Skall bli spännande att se ! 

Sen är ju nästan våren den finaste tiden i trädgården tycker jag. 

När alla gröna växter är så där riktigt krispigt illgröna, alla blad är fortfarande hela och alla lökar står i blom!

Är ju barnsligt förtjust i vårlökar.


Vet i alla fall att jag fick ner dessa



* Tulpaner  ( i alla dess färger)
* Pärlhyacinter
* Hyacinter
* Kungsängslilja
* Klockhyacint
* Allium                
* Pingstliljor
* Påskliljor
* Krokus




Här finns redan mängder med krokus, scilla och snödroppar. 

De växer vilt i gräsmattan och på våren är den helt blå av scillornas färg. De har oxå tagit sig ner från gräsmattan och vuxit in i hästarnas hagar.

 Längtar! 

Bland dessa har jag grävt ner påsk och pingstliljor. Under den stora lönnen är det så mjukt i marken efter alla löv som aldrig blivit undan krattade (!) att man kan gräva lätt med händerna

 Nej nu måste jag nog läsa lite mer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar