tisdag 7 februari 2012

Tillbaka blick

Fördelen med det galna vintervädret är ju att man spenderar mer tid inne och det betyder att det finns tid att hålla igång bloggen. ;)
skall försöka mig på en liten återblick på 2011



Januari Februari

Snön  vräker ned konstant och vi har den mest snörika vintern i manna minne i Skåne.
Christoffer reser fram och tillbaka till Kina och Vietnam på jobb nästan hela vintern så vi får klara oss här hemma i snökaoset.


Mars April
Våren kommer sent i år men är hett efterlängtad. Tänk så fort man glömmer när väl snön är borta och det börjar spira i trädgården!Tulpaner, tulpaner , tulpaner








Jag är så lycklig för alla tulpaner som kommer upp på vår inner gård. Har inte vågat mig på söder sidan av gården då vi ofta har på hälsning av rådjuren.
Små söta pärlhyacinter och förgätmigej i bakgrunden

Juni & Juli

Sommaren som kom var ingen höjdare. Det var svalt och mycket regn och inte blev det mycket badande. Fördelen var att jag slapp vattna på vår inner gård där det normalt råder rena medelhavs klimatet. Dagliljor blandas med bla lavendel,rosor,nepeta, klematis,plommon och valnötsträd.




Augusti September Oktober



Hösten blev i allafall lång och varade ända fram i januari. Jag gav mig på söder sidan av trädgården som i princip bara är en stor mossig gräsmatta. Där stor en gammal gigantisk lönn i sällskap med en kastanj och några askar så lite karaktär har den redan. Jag har försökt dela in den stora öppna platsen lite i tankarna och skall i vår försöka dela av den mera med lite häckar och spaljeer. Hade tänkt mig ett syren buskage ( har inga syrener, det måste man ha!!) En rosen pergola och bärbuskar i solläge och i halvskuggan syrenhortensia  och rhodedendron. Utanför veranda dörrren har jag sen tidigare lila iris innanför en lavendelhäck, och i vinkel har jag nu planterat rosor, näva och pioner Här mitt stora fina miscanthusgräs som skapar mycket lummighet.


                                                                                                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar