onsdag 19 juni 2013

Lite hjälp med rosor önskas!





Är inte så bra på att känna igen rosor
Om det är någon kunnig som känner igen dessa så snälla lämna en kommentar, jag blir jätteglad om jag får nåt tips!!

Denna har långa gracila grenar med stora svagt rosa knoppar som slår ut i stora vita blommor
Växer vackert med nästan vinröda grena
Står i nästan full skugga och blommar otroligt
Doftar 








Denna slog ut sina första blommor idag
Riktigt skarpt lysande cerise, små knoppar på ganska spretig hög buske
Doftar vildros





Växer lite spretigt 




? och denna 
Doftar svagt, små knoppar, enkla blommor
Äppelros?




Denna rosen  har en stark doft och är väldigt frisk

Chansar på "Hansa"?




Några rugosa rosor på min södersida
"Dagmar Hastrup"
??






Denna  gula ros hittade jag gömd bakom den stora Rosa Hugonisen  som står i slänten
Gömd bakom alla rosor och  buskar stack den upp 
Rena turen att jag fick syn på den

Nu har jag gått loss med röj saxen och klippt fram två stora  varianter av denna

Långa veka grenar med stora yviga guldgula blommor
ca 3 m hög
Svag doft
     

 Min tanke är kanske "Maigold" då den är ganska varmt gul och dessutom blommar väldigt tidig. 
Vad tror ni?

Och idag har min nya "Munstead Wood fått komma ned i jorden
Hoppas den har den färgen jag önskar !

Den har många knoppar så snart kanske jag får se...



Det betyder att min nya rabatt är nästan komplett..

Eller ja, inte riktigt men det är ju bara kul
Någon kantväxt måste jag komma på

Tar gärna emot tips om det också!



Rabatten går i gul/aprikos/mörklila/bordeaux och står i skyddat läge i full sol


Ha det gott!!

Och som sagt har du ett tips, skriv en rad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar