söndag 16 juni 2013

Nattens oväder gav växterna en skjuts..



En stund i min trädgård

Efter nattens orkanvindar och galna åskväder var jag rädd att slagregnet hade skördat en hel del offer i trädgården..

Döm om min förvåning när allt såg ut som vanligt!

Snarare så hade allt blivit lite grönare

Skuggrönan som står i en av terrasserna och gärna ser lite moloken ut i solen grönskar friskt och frodigt och sträcker morskt på sig

Hjärtbergenian gillade också nattens ösregn och vinklar upp sina jätteblad



Härligt när man ser så stor skillnad det gör med rejäla vattenmängder!

Uppe i solen på terrassen står de perenna rabatterna i skydd av avenbok häcken som skiljer den gamla och den nya trädgården åt och eftersom den också är nedsänkt blåser här inte från något håll

Ganska skönt att komma upp här och liksom stänga av vinden..

Dagliljorna har börjat skjuta upp sina stänglar


Den gula "Stella de Oro" är först med att visa färg 
Även "Summer Wine" är på gång

De liljor som står nere i skuggterrasserna har ännu bara blad


Bergklinten står i stora ruggar och trots att många blommor nu har blommat över står många fler i knopp
Fina stora blad har den och fyller upp fint i rabatten

Här i sällskap med en växande riddarsporre


Favoriterna står fortfarande och lyser



I den nya rabatten har jag flyttat bort ädel syrenen  som stod i mitten då den blomvägrade, ( hade dock jättemycket fina rötter så den hade nog blommat nästa år..) men jag gick och funderade länge fram och tillbaka och kom fram till att den stod fel

Istället har jag planterat en till grupp med stäppsalvia  i den ena delen av den utökade rabatten och min plan är att göra det även på den motsatta sidan



Uppe vid poolen i slänten står min absoluta favoritros av okänd sort ( se här) tillsammans med en Souvenir de la Malmaison och en klematis Niobe
Lavendeln runt poolen är frisk och grön och står i vacker knopp



Nioben har bara två små knoppar varav den ena har slagit ut idag
Den fick följa med i flytten hit men var ganska liten även på gården
Funderar starkt på att flytta ner den i den nya rabatten men väntar nog till hösten 


Just nu är detta mina färgkombo favoriter
klematis "Love Child" och aklejan "Black Barlow"


Så coolt med de mörka stjälkarna på klematisen som kommer igen så snyggt i den nästan svart "Black Barlow"

Nu skall jag bara hitta den mörka Austin rosen " Munstead Wood" någonstans ( Flora Linnea slut i lager ) så är den nya rabatten nästan komplett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar