måndag 26 augusti 2013

Månadens favoriväxt



Månaden favoritväxt hos mig är utan konkurrens den väl fotograferade

SOLHATTEN

Echinacea Purpurea




Jag älskar den i alla dess former och färger!
Hög och stolt står den en bit ovanför rabatten och lyser mot solen och alla små insekter jublar och landar med glädje i den för att ta sig ett rus!



I år har jag skaffat några nya sorter som jag hoppas skall trivas, läste nämligen att de nyare sorterna gärna går ut efter våra vintrar .
Förhoppningsvis stannar de här i sydligaste zon 1 i slänterna runt vårt hus!
Här är ju både vindskyddat och väldränerat-
I vintras klarade jag alla rosorna och jag har ju förstått att det strök med en del

Här är mina sorter

"Magnus"



"Pica Bella"



Denna är ny för i år

" Pink Sorbet"





Även denna som jag inte kunde motstå
" Sundown"




 " Guava Ice"




De går att fotografera från alla dess vinklar, man kan sitta och titta på dem hur länge som helst då de är riktiga fjärilsmagneter och tar man in dem som snittblommor står de HUR LÄNGE SOM HELST!!


Kan det bli bättre!?


Ja när den står tillsammans med annan favorit såklart!
Då blir det ju dubbel njutning
Här tillsammans med Austin rosen " Munstead Wood"






" Munstead Wood" är värd ett eget omnämnande!
Vilken ros!
Den blommar och blommar och den slutar aldrig...!

Och vilka blommor sen!
Definitivt en ros jag skall ha fler av!


Vill du ser fler månads favoriter?
Se här

Ha en bra vecka!



2 kommentarer:

  1. Slokhattar är en underbar växt och jag skulle kuna ha hur många som helst. Just nu letar jag efter en brun svart som heter Green wizard.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. For noen herlige solhatter (med humlepynt på også). De er bare til å bli glade av. Man kan ikke få nok av dem. Helt nydelig kombinasjon sammen med den praktfulle rosen din.

    SvaraRadera