fredag 16 augusti 2013

Under mitt fina äppelträd...


Utanför mitt kök har jag en stenlagd terrass med en lång pergola. 
Här kan man sitta och fika under det stora äppelträdet som står direkt utanför dörren.
Då vårt hus och trädgård klättrar på en brant sluttning så kan man lättast säga att trädgården klättrar ovanför huset som står längst ner.

Men eftersom huset står några meter ovanför vägen ligger det ändå på en egen terrass som i sin tur har en liten nedsänkt terrass...
Rörigt eller hur

Den lilla nedsänkta terrassen  utanför köket håller en damm och en liten stenlagd stig in under äppelträdet som står här nere

Perfekt så grenarna hamnar i plock höjd utanför köket!





Man går ner till dammen i mitten av köks  terrassen

Här ser man det stora äppleträdet utanför dörren
Under den till vänster står en buskpion


Tre trappsteg ner ligger dammen
Fast just nu är den lite torrlagd ;)


Här samsas bla katsura,bambu, hostor, iris, buddleja, sockblomma, med daggkåpa,daglilja ,kärleksört,tremastarblomma, sköldbräcka och penningblad


Här är väldigt grönt och lummigt och man har en
 härlig utsikt över omgivningen 


Men åter till terrassen


Här står man nere vid dammen och tittar upp på platsen utanför köket
Jag gillar denna vyn mycket
Det är sovrumsfönstret som skymtar och man sover gott med all grönska utanför fönstret



 Under äppelträdet har det varit lite tomt så här har jag fixat lite under sommaren när lusten fallit på

Idag hittade jag ett så vackert marktäckande gräs som jag satte här nere

Ett japanskt starr"Ice Dance"
Ett vintergrönt gräs som blir ca 30cm högt och som trivs i skuggiga lägen

Sprider sig men skall göra det måttligt så det verkar lovande




Längst in under trädet och med buskpionen till vänster fick det stå

Under sommaren har jag satt ned olika hostor här i gången under trädet
bla
 "Blue Angel" "Fortunei Francee" "Gold Standard" och alunrot "Marmelade"









Från andra hållet kan man skymta gräset bakom trädet och i nätet på trädet har jag planterat en klematis "Miss Bateman" som jag  hoppas skall hitta ljuset och börja klättra upp efter stammen .
Den skall ju inte bli så stor ca 2 m så jag tänkte den kommer upp precis i titt höjd när man kommer ut på terrassen

Samma tanke hade jag med dessa vita doftande liljor
Men för det första så har sniglarna ätit de flesta av knopparna och dessa som faktiskt precis slagit ut är inte mer än ett par dm höga
Vackra är de dock så man får vara glad för det lilla

Nästa år hamnar de i kruka!


Vita fingerborgsblommor står det här nere också fast nu är de utblommade och jag hoppas de trivs och sprider sig



Det är härligt att ha det fina gamla trädet så nära huset 

På våren blommar det mitt utanför dörren
 och på balkongen ovanför köket står man mitt i blomningen

På sensommar höst kan man istället ta ett äpple



 och tända lyktorna i trädet








Ha en härlig sensommar helg!

Själv skall jag ta mig ett äpple!



4 kommentarer:

  1. Hej Annica! Måste bara skicka iväg en liten kommentar. Hinner inte läsa texten men gu' så underbara bilder!Vilken trädgård du har! Den slukar en i en trollsk värld av en trädgård med mycket känsla!/Anja

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vacker trädgård du har. Utsikten är inte heller dålig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi bor på en kulle, så utsikten från trädgården kommer lite gratis ;)
      Annica

      Radera