lördag 12 maj 2012

Blogginspiration


Halvstorm

Idag blåser det halvstorm och den sköna Maj har ännu inte visat sig från nån skön sida!


Det är inte så kul att hålla på i trädgården när det blåser tycker jag  så idag har jag bestämt med grannen Camilla att vi skall dra iväg  på road tripp till diverse trädgårdsställen istället !



Projekt stoppa vinden

Sen i veckan när min man kommer hem från Holland är det verkligen dax att ta tag i projekt stoppa vinden på söder sidan

Det är fritt blås både från öster och väster och det skall bli stopp på det nu!! 
Tur att vi har skogen direkt utanför staket gränsen i alla riktningar så här läar i alla fall för den värsta Skåne blåsten



Blogginspiration


Jag har morgonfodrat hästarna och passar på att ligga  och läsa alla uppdateringarna på bloggarna som jag följer


En bra start på dagen!





Idag skall jag nog inhandla fler stora gräs
Är så nöjd med mitt hittills enda exemplar av Miscanthus som står inne på gården

Det kommer ju igång lite sent på säsongen men sen är det så frodigt och mäter nog strax över 2 m






Och


Har äntligen kommit på lite vad jag skall göra med min tråkiga nv sida inne på gården
Som jag har funderat..
och funderat..

Tror att alla har ett sånt där hörn i sin trädgård som bara känns så där omöjligt...

Fram till  nu har där varit ett dött hörn, hittar knappt några bilder ( är ju inte direkt det mest fotade hörnet...)

Här står i alla fall Elvira i grinden som syns till vänster på bilden under 

Detta hörnet är det nordvästra på inner gården och huset rätt fram är vårt gäst hus



Det är ett litet valv över grinden och murgröna och rosen New Dawn klättrar här
och nu när jag läst alla fina bloggar och fått lite inspiration har jag kommit på det...!

Här skall bli en skuggig pergola gång med tak av armeringsmatta

Perfekt!
Det blir i storlek nog så hörnet får karaktär och jag får äntligen min skuggrabatt!

Tänkte man kunde plantera klätterhortensia och vildvin som stomme och längs med utsidan av pergolan kan jag höja upp en rabatt med hostor, julrosor, mina spetsmössor och annat smått och gott!!

Valnöts trädet som står mitt på gården lövar dessutom väldigt sent ( juni) och det betyder ju att på våren är detta en solig rabatt 

Så här såg det ut i fjol



En stackars rabarber i en stor trätunna fick stå för det gröna, men samtidigt kan man ana hur häftigt det hade varit med en jätte pergola gång med bara grönt i detta skuggiga hörn med mycket sten

Måste nog övertyga min man att det är dax att bygga lite..

Igen



I

1 kommentar:

  1. Låter som ett spännande projekt!
    Lycka till med övertalningen av mannen. Du har ju några dagar på dig att komma på rätt argument.
    Ha en trevlig helg!
    //Ulrika

    SvaraRadera