måndag 1 juli 2013

Får det vara en karamell,,,?!

I vår senast gjorda rabatt som är lite genomtänkt och lite huller om buller blommar nu alla rosorna och tillsammans med de perenner som står här ser det ut som en stor påse med karameller!

En riktig vitaminkick ger den när man kommer upp på ovanför häcken!

Austin rosen " Summer Song" med sin speciella färg påminner om gammeldags karameller och är det första som möter en när man kommer upp i solen



Lika karamellig underifrån, här i sällskap med Austinrosen " Graham Thomas"










Knopparna är mörkare och passar fint ihop med " Ghislaine De Feligondé"


Jag planterade ner min " Ghislaine" i höstas och har kompletterat den med en till nu i våras
Gillar den jättemycket och hoppas den kan bli stor och fin
En helt underbar ros med små blommor i en färg som går från ljust aprikos till rent vitt
Doftar gör den och remonterar
Dessutom helt frisk!










Ringblomma " Bronzed Beauty" är en favorit


På tal om favoriter

Rosor är för mig lite speciella
Speciella på det sättet att när det gäller perenner kan jag välja att plantera en sort som passar som utfyllnad eller man har en tom plats och man fyller den med en växt som passar där.
Men hos mig finns det bara rosor som är valda bara för sin egen skull
Det gör ju på sitt sätt att alla är favoriter
De är alla valda speciellt för mig av mig 

Och nu har jag en del rosor utan att för den skull kalla mig för rosfantast

Just nu har jag dock en sorts "över" favorit, och den är ganska överraskande
Hos mig är den ny sedan i höstas och är ett reaköp på vellingeblomman
Av alla de rosor jag har har jag planterat EN gul
För jag är inte överförtjust i gult

men denna Austinros " Graham Thomas"
är ljuvlig
Som en stor sol lyser den i rabatten med sina blommor totalt obekymrad av de senaste dagarnas regn

En ros att rekommendera!




Nu hoppas jag på bättre väder!

1 kommentar:

  1. Vilken glädjespridare den där Graham Thomas! Om jag får ner något ytterligare i vår "gula" rabatt ska jag skaffa den!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera